تب

گزارش فعالیت مهارت‌های زندگی

آبان‌ماه

 

پایه‌ی پیش‌دبستان

این مهارت عامل مهمی در موفقیت‌های شغلی، تحصیلی و اجتماعی می‌باشد. کسی که دارای این مهارت است خود را به‌عنوان یک فرد توانا، باکفایت، دوست داشتنی منحصر به فرد و باارزش می‌داند. توانا به این معنی که می‌داند کارهایی را می‌تواند انجام دهد. با کفایت یعنی کارها را به اندازه کافی خوب انجام می‌دهد. دوست داشتنی یعنی انیکه وی تمام ویژگی‌های خود را چه خوب و چه بد قبول داشته و آنها را پذیرفته است. منحصر به فرد به این معنی که او دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشد و این ویژگی‌ها او را از دیگران متمایز و متفاوت می‌سازد، در نتیجه خود را دوست داشته و به خود احترام و ارزش می‌گذارد. به‌طور کلی مهارت خودآگاهی با مفاهیم اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس سروکار دارد. برای اینکه کودک بتواند از خود ارزیابی مثبتی داشته باشد باید از خصوصیات مثبت، توانایی‌های خود آگاه باشد و به‌طور واقع‌بینانه محدودیت‌ها و ناتوانایی‌های خود را ببیند و آنها را به‌عنوان قمستی از خود بپذیرد.

در ماه آبان بیشتر به تقویت این مهارت پرداخته شد و عناوین جلسات به شرح زیر است:

  1. نقاشی از خود و خانواده خود: ما از نظر قیافه و ظاهر از هم‌دیگر متفاوت هستیم، از کودک خواسته شد تصویری را که از خود و خانواده دارد به روی کاغذ بیاورد و درباره تفاوت‌های بین اعضای خانواده و خودش صحبت کند.
  2. من منحصر به فرد و باارزش هستم: هر کس ویژگی‌هایی دارد که از دیگران متمایز و متفاوتاست، کودک کلاژ دست خود را به استفاده از مقوا ساخته و با کلاژ دست هم‌کلاسی‌هایش مقایسه کرد و متوجه شد هیچ دستی شبیه دیگری نیست.
  3. گربه ذغالی: پذیریش ویژگی‌های منفی، داستان گربه‌ای که رنگ خودش را دوست نداشت و متوجه می‌شود که توانایی‌های دیگری دارد که می‌تواند تقویت کند و خود را دوست داشته باشد. در پایان نقاشی گربه ذغالی کشیده شد.
  4. مصاحبه با من: من خودم را دوست دارم و می‌دانم چه چیزهایی را دوست دارم؛ چه غذایی را دوست دارم... چه میوه‌ای... چه کارتونی... چه حیوانی...
  5. شناسایی ویژگی‌های واقعی خود: انجام کاربرگ رنگ واقعی موهای من، رنگ واقعی چشمان من و...
  6. قصه کرم شب‌تاب: من خودم را دوست دارم و به خود افتخار می‌کنم، داستان کرم شب‌تابی که فکر می‌کرد تا ماه در آسمان می‌تابد من به هیچ دردی نمی‌خورم؛ یک شب که ماه در آسمان نیست حلزونی با کمک او راه خود را پیدا می‌کند و کرم شب‌تاب می‌فهمد که او هم ماه سبزه‌زار است.
  7. من یک فرد باارزشم: آشنایی با اندام‌های مهم و حیاتی بدن و آشنایی با کار هر کدام
  8. مراقبت از بدن و احترام به بدن خود: هر کس باید از بدن باارزش خود مراقبت کند، لباس مناسب پوشیدن، غذاهای مقوی خوردن و رزش کردن از راههای احترام به بدن خود است.

 

پایه‌های اول

این مهارت عامل مهمی در موفقیت‌های شغلی، تحصیلی و اجتماعی می‌باشد. کسی که دارای این مهارت است خود را به‌عنوان یک فرد توانا، باکفایت، دوست داشتنی منحصر به فرد و باارزش می‌داند. توانا به این معنی که می‌داند کارهایی را می‌تواند انجام دهد. با کفایت یعنی کارها را به اندازه کافی خوب انجام می‌دهد. دوست داشتنی یعنی انیکه وی تمام ویژگی‌های خود را چه خوب و چه بد قبول داشته و آنها را پذیرفته است. منحصر به فرد به این معنی که او دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشد و این ویژگی‌ها او را از دیگران متمایز و متفاوت می‌سازد، در نتیجه خود را دوست داشته و به خود احترام و ارزش می‌گذارد. به‌طور کلی مهارت خودآگاهی با مفاهیم اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس سروکار دارد. برای اینکه کودک بتواند از خود ارزیابی مثبتی داشته باشد باید از خصوصیات مثبت، توانایی‌های خود آگاه باشد و به‌طور واقع‌بینانه محدودیت‌ها و ناتوانایی‌های خود را ببیند و آنها را به‌عنوان قمستی از خود بپذیرد.

در ماه آبان بیشتر به تقویت این مهارت پرداخته شد و عناوین جلسات به شرح زیر است:

  1. خودپذیری: آشنایی با شباهت‌های خود و دیگران، آشنایی با تفاوت‌های خود و دیگران و احترام گذاشتن به فرق‌های هم‌دیگر (نمایش پاورپوینتی از تصاویر آدم‌های مختلف دنیا... جشن‌ها، غذاها و خانه‌های مختلف و متفاوت آنها)
  2. نقاشی با آیینه: کشیدن تصویری از خود با استفاده از آیینه
  3. اثر انگشت من: من بی‌نظیرم، من با همه آدم‌های دنیا متفاوتم چه در ظاهر و چه در توانایی‌ها کاربرگی با استمپ‌های رنگی به کودک داده شد تا اثر انگشت خود را با دوستانش مقایسه کند برای این کار به کودک ذره‌بین داده شد.
  4. بدن باارزش من: بدن من شگفت‌انگیز است و ارزشمند، هر عضوی از بدن من کار متفاوتی انجام می‌دهد و اگر نباشد من نمی‌توانم زنده بمانم، در این راستا داستان صندوقچه پرماجرا برای دانش‌آموزان بیان شد.

 

پایه‌های دوم

  1. نادیده گرفتن: به دانش‌آموزان آموزش داده شد که در مقابله با کسی که آنها را مسخره می‌کند و یا حرف بد می‌زند، چشم‌های خود را ببندند و وانمود کنند که نه چشم‌ها می‌بیند و نه گوش‌ها می‌شنود.
  2. مهربانی: در جهت افزایش رفتارهای دوستانه، کاغذرنگی به شکل قلب به دانش‌آموزان داده شد تا جمله‌های مهربانانه و محبت‌آمیز برای یکدیگر بنویسند و بخوانند.
  3. کتابخوانی لاکی نوبتی بازی می‌کند، خواندن این کتاب و صحبت در ارتباط با فواید رعایت نوبت در دوستی

 

پایه‌های سوم

  1. کتاب‌خوانی راهنمای دوست‌یابی دایناسورها، اولین قدم در دوستی پیش‌قدم شدن است.
  2. انجام کاربرگ دوستان واقعی (آشنایی با ویژگی دوستان واقعی).
  3. انجام کاربرگ برای دیگران چگونه دوستی هستید؟ (شناخت ویژگی‌های خود در دوستی)

 

پایه‌های چهارم

  1. حریم‌های دوستی: آشنایی با حریم‌های شخصی، خانواده و دوستان صمیمی و معمولی.
  2. راه‌های کنار آمدن با تحقیر (مهارت کنار آمدن اثربخش با بد رفتاری).
  3. یک فرد بی‌نظیر... در این جهان هر فرد منحصربه‌فرد و بی‌نظیر است، هر کدام از ما ویژگی‌ها و توانمندی‌های متفاوتی داریم.

 

پایه‌های پنجم

دعوا با دوستان: سه شکل حل اختلاف در دوستی:        لاک‌پشت: منفعل و توسری خور

                                                                                        گرگ: پرخاشگر و خشن

                                                                                         جغد دانا: ارتباط مؤثر و شجاعانه

  1. نقش و نمایش بازی کردن در موقعیت‌های مختلف لاک‌پشت، گرگ و جغد دانا.
  2. نمایش کارتون بچه‌های مدرسه آلپ (پسرانه) و جودی ابوت (دخترانه) مهارت‌های دوستی و صحبت و نقد هر نمایش

 

پایه‌های ششم

  1. آیا به حرفم گوش می‌دهی؟ آشنایی با روش‌هایی که مهارت‌های ارتباطی مناسب (پل ارتباطی) و نامناسب (سد ارتباطی) را نشان می‌دهد و مطابق هر کدام نمایشی همراه معلم اجرا شد.
  2. حل مسأله بارش فکری: برای حل هر مسأله ابتدا باید تمامی راه‌حل‌های ممکن را به روی کاغذ آورد حتی اگر راه‌حل‌های ابتدایی و مسخره باشد.
  3. سودوزیان کردن تمامی راه‌حل‌های ناشی از بارش فکری و در نهایت انتخاب بهترین راه‌حل‌ها.
  4. تمرین انواع موقعیت‌های حل مسأله.
  5. در کلاس 1/6 (دخترانه) طرح درس حل مسأله اجرا نشده: اجرای کاربرگ تو کی هستی (آشنایی با ویژگی‌های فردی و صحبت در ارتباط با هر کدام از آنها ـ آشنایی با روش‌های افزایش صبور بودن و کنترل احساس ترس

گزارش فعالیت مهارت‌های زندگی

مهرماه

 

پایه‌های پیش‌دبستانی

  1. معرفی و قوانین کلاسی به‌صورت پرسش و پاسخ
  2. ارزش دوستی و دوست‌یابی با یکدیگر به‌صورت بازی و نمایش
  3. درست کردن کارت دوستی و هدیه کردن به دوستان
  4. آشنایی با رفتارهای دوستانه و غیردوستانه (سرکه‌ای و عسلی)
  5. داستان حیوانات جنگل (آشنایی با رفتارهای دوستانه)
  6. آموزش رفتارهای سرکه‌ای و عسلی با نمایش و تمرین

 

پایه‌های اول

  1. آموزش قوانین کلاسی و برقراری ارتباط با کودکان
  2. رفتارهای دوستانه (قصه خرگوش دانا)
  3. کلاژ دوستی (دست دوستی و قلب دوستی)

 

پایه‌‌های دوم

  1. قوانین کلاسی و برقراری ارتباط
  2. رفتارهای دوستانه و غیردوستانه به وسیله کارت‌ها بازی
  3. داستان‌خوانی (لاکی دوست پیدا می‌کند و نقاشی از داستان)

 

پایه‌‌های سوم

  1. قوانین کلاسی و برقراری ارتباطی
  2. یک دوست پیدا کن... ویژگی یک دوست خوب و رفتار دوستانه
  3. کتاب‌خوانی... راهنمای دوست‌یابی دایناسورها... آشنایی با روش دوست‌یابی (مرحله اول پیش قدم شدن)

 

پایه‌های چهارم

  1. قوانین کلاسی و برقراری ارتباط به‌صورت پرسش و پاسخ
  2. ارزش دوستی، رفتارهای یک دوست خوب رفتارهای غیردوستانه
  3. رفتارهای دوستانه و غیردوستانه (فعالیت گروهی و ساخت پوستر)
  4. ادامه کار گروهی،... ارزیابی و نظر و پیشنهادات گروه‌های مختلف

 

پایه‌های پنجم

  1. قوانین کلاسی و مروری بر فعالیت‌های گذشته به وسیله Lego
  2. ویژگی‌های یک دوست خوب به وسیله Lego
  3. رفتارهای دوستانه و غیردوستانه (ساخت پوستر به‌صورت گروهی)
  4. ارایه کار گروهی (ارزیابی و توضیح کار)

 

پایه‌های ششم

  1. قوانین کلاسی و مروری بر فعالیت سال گذشته و ساخت Lego
  2. ویژگی دوست خوب (ساخت ویژگی دوست خوب با Lego)
  3. رفتارهای دوستانه و غیردوستانه (سدها و پل‌های ارتباطی) فعالیت گروهی و پوستر
  4. ارایه کار گروهی... ارزیابی و نظردهی بقهی دانش‌آموزان بررسی و تحلیل آن